Pozice SP ČR k Akčnímu plánu EU pro automotive

SP ČR vnímá AP jako první krok k řešení regulatorních problémů automotive, vítá zejména návrh na víceleté průměrování plnění emisních cílů. SP ČR oceňuje strategický přístup, zrychlení povolovacích procesů a posilování infrastruktury, ale upozorňuje na absenci konkrétních opatření a přenos odpovědnosti na členské státy bez reálných pravomocí.

automotive_výroba
Evropská komise zveřejnila sdělení Průmyslový akční plán EU pro automobilový průmysl, který stojí na pěti pilířích:
  • inovace a digitalizace
  • čistá mobilita,
  • konkurenceschopnost a odolnost dodavatelského řetězce,
  • dovednosti a sociální rozměr a
  • rovné podmínky a podnikatelské prostředí.

Akční plán (AP) vychází ze strategického dialogu o budoucnosti evropského automobilového průmyslu. Na druhou stranu je třeba upozornit, že řada příslibů v rámci níže popsaného akčního plánu je zatím jen příslibem bez dalších detailů či konkrétních návrhů.

Shrnutí Průmyslového akčního plánu EU pro automobilový průmysl z pohledu Svazu průmyslu a dopravy ČR (SP ČR)

AP je prvním krokem k řešení regulatorních problémů v automotive sektoru. SP ČR oceňuje strategický přístup, zrychlení povolovacích procesů a posilování infrastruktury, ale upozorňuje na absenci konkrétních opatření a přenos odpovědnosti na členské státy bez reálných pravomocí.

CO₂ limity a sankce
SP ČR vítá návrh na tříleté průměrování plnění emisních cílů, preferoval by ale pětileté období. Klíčové je snížení sankcí, zejména pro těžká vozidla, a zajištění technologické neutrality v dekarbonizaci dopravy (úloha hybridů, syntetická paliva).

Ceny energie a byrokracie
Vysoké ceny energií ohrožují konkurenceschopnost, přičemž současné iniciativy EU dostatečně neřeší jejich snížení. SP ČR kritizuje nedostatek jasných opatření, zbytečnou regulaci a požaduje jasná pravidla pro emisní povolenky (s tlakem na jejich cenu), zefektivnění povolovacích procesů a snížení administrativní zátěže.

Investice
SP ČR mj. podporuje spolupráci soukromého sektoru s EIB či zjednodušení pravidel veřejné podpory pro výrobu baterií. Není však jasné, zda navrhovaná opatření přinesou dodatečné prostředky.

Další vhodná opatření
SP ČR vítá podporu výzkumu v oblasti autonomního řízení, harmonizaci regulatorních pravidel, prodloužení osvobození bezemisních nákladních vozidel od mýtného a podporu volného obchodu.

Nevhodná opatření
  • Dekarbonizace firemních flotil – Povinné kvóty pro bezemisní vozidla jsou kontraproduktivním zásahem do podnikání.
  • Sociální leasing – Problematický mj. kvůli rozdílům mezi ekonomikami členských států.
  • Pravidla původu baterií – Mohou narušit konkurenceschopnost EU a zvýhodnit dovoz elektromobilů z třetích zemí.
  • Obchodní ochrana – Eskalace obchodních sporů s Čínou by mohla poškodit evropský automobilový průmysl.

SP ČR zdůrazňuje potřebu strategického přístupu, snížení regulace a podpory evropského průmyslu, aby si EU zachovala konkurenceschopnost.

Celou pozici k Akčnímu plánu EU pro automtoive naleznete zde.

Související články