Reakce SP ČR na sdělení EK: A comprehensive EU toolbox for safe and sustainable e-commerce

Sdělení správně popisuje šíři a stupňování problému nedodržování předpisů při distribuci zboží na trh Unie za použití elektronických nástrojů. Klíčovým opatřením je zajištění identifikace obchodníků platformami dle DSA. V další fázi bude zásadní modernizovat a zapojit nástroje celní a finanční správy a orgánů dohledu nad trhem. Očekáváme proaktivní přístup českých orgánů státní správy odpovídající dynamice popsaného problému a jeho dopadu na tržní podmínky v ČR a celé EU.
SP ČR je připraven spolupracovat na zajištění právního rámce na podporu inovace a plného potenciálu jednotného trhu EU. Současné regulační prostředí zahrnuje legislativní iniciativy (DSA, DMA, Omnibus Directive), které potřebují čas, aby se ukázal jejich dopad, přesto se domníváme, že je potřeba zaměřit se na efektivní prosazování stávajících pravidel před zavedením nových.
Současný legislativní rámec
Sdělení Komise odkazuje zejména na DSA, GPSR a nařízení o dozoru nad trhem, avšak současný rámec neřeší dostatečné prosazování práva na online tržištích. Jedno z řešení je zavedení povinnosti, aby obchodníci prodávající v EU měli právní subjekt v EU. Pokud hospodářský subjekt odpovědný za výrobek není v EU, online tržiště by měla nést právní odpovědnost, která by měla zahrnovat bezpečnost výrobků, dodržování předpisů v oblasti životního prostředí, cla a povinnosti v oblasti DPH.
Dalším krokem je propojení stávající databáze, což by usnadnilo odhalování nelegálních výrobků. Vítáme, kroky EK ke konsolidaci systémů, včetně systému EU Safety Gate a celního systému do jednotné platformy. SP ČR navrhuje vytvořit specializovanou databázi shody výrobků po vzoru databáze EPREL.
DSA
DSA reguluje povinnosti digitálních služeb, včetně online tržišť. Tato tržiště mají povinnost ověřovat identitu obchodníků. Pokud se obchodníci opakovaně vracejí po odstranění za nelegální nabídky, znamená to systémový problém v KYBC programu. SP ČR se domnívá, že KYBC by měl obsahovat opatření k identifikaci pokusů o návrat a jejich prevenci.
EPR
SP ČR podporuje zajištění rovných tržních podmínek včetně plnění EPR povinností. Vedle unijních předpisů EPR upravuje také směrnice 2024/3019 o čištění městských odpadních vod, která EPR rozšiřuje na kosmetiku a léčiva. Neexistuje jednotné evropské řešení (one-stop-shop) a chybí samostatný dokument, který by vymezil povinnosti platforem v souladu se všemi legislativními požadavky.
Je nutné zajistit okamžité řešení dopadů na trhy, konkurenci, zdraví a ekodesign, nikoli čekat několik let. EU a členské státy musí aktivně prosazovat stávající požadavky. Navrhujeme upozornit EK na potřebu vymáhat dodržování i národních EPR povinností, například v oblasti pneumatik.
Celní reforma EU
Podporujeme zrušení osvobození od cla do 150 EUR a reformu celního kodexu EU navrženou EK v roce 2023. Dále podporujeme zřízení Celního úřadu EU (EUCA), který by provozoval celní datové centrum EU, a posílení systému hospodářských subjektů se sídlem v EU (RSP). To zahrnuje zavedení akreditačních mechanismů, monitorování souladu a spolupráci s orgány dohledu nad trhem.
Dovozní poplatek
Podporujeme vyvážený přístup k celní kontrole, který podpoří efektivní dohled a udržitelný růst e-commerce, chrání spotřebitele a uznává úsilí provozovatelů o dodržování pravidel. Klíčová je pravidelná konzultace s podnikatelskou sférou a pilotní testování nových opatření. Zapojení zainteresovaných stran do vývoje a testování EU Central Data Hubu pomůže identifikovat problémy a usnadnit zavedení reforem.