Roadshow Svazu průmyslu: vedení vyráží do regionů, první zástávka Ústecký kraj

Vedení Svazu průmyslu a dopravy vyrazilo do Ústeckého kraje – ten se stal první zastávkou roadshow, která v průběhu letošního roku zamíří do všech regionů. 

Road show 2025_Ústecký kraj

Prezidenta Jana Rafaje na cestě do krajů doprovodí jednotliví členové Představenstva. Jejich cílem je zjistit aktuální potřeby byznysu na všech úrovních.

Roadshow pro krajích: Ústecký kraj

19. března jsme vyrazili do Ústeckého kraje na první zastávku v rámci naší road show po Česku. A jaká témata nejvíce rezonovala? Odklon od uhlí byl vodící linkou, která provázela vedení Svazu v diskuzi se zástupci významných průmyslových podniků i vedením krajské samosprávy.

Dekarbonizace a elektrifikace nejdou vždy ruku v ruce

Snižování závislosti na uhlí a těžkém průmyslu je v Ústeckém kraji již několik let realitou. Firmy však upozorňují, že pro hladký průběh dekarbonizace je klíčové mít jasně definovanou státní energetickou koncepci s dlouhodobým plánem a konkrétními cíli, kterou bude respektovat nejen současná vláda, ale i vlády budoucí.

Budeme-li konkrétnější, s dekarbonizací úzce souvisí výrazný nárůst spotřeby elektrické energie - její cena je však v Česku dle Eurostatu pro velké spotřebitele pátou nejvyšší v EU. Kompletní elektrifikace s využitím obnovitelných zdrojů energie u průmyslových závodů je navíc extrémně nákladná a ani po jejím dokončení nemusí pokrýt celou spotřebu, což nutí podniky nakupovat elektřinu za vysoké tržní ceny. Jan Rafaj však upozornil, že „rozdíl v ceně není způsoben jen komoditou, ale také daňovými a regulatorními položkami, které energii dále prodražují.“ Svaz průmyslu proto po vládě mimo jiné požaduje, aby snížila výši poplatku na podporu obnovitelných zdrojů pro energeticky náročné podniky a využila evropské prostředky ke snížení nákladů na modernizaci přenosové soustavy.

Není vodík jako vodík

Velkou výzvou v procesu transformace je využití vodíku. Mnoho projektů však naráží na přísné podmínky, které upřednostňují pouze zelený vodík, jehož výroba je zatím v rané fázi a vyžaduje obrovské investice. Jedním z projektů, který kvůli těmto přísným pravidlům neuspěl, byla iniciativa vodíkové mobility v Ústí nad Labem. „Pokud chceme vodík skutečně využívat v průmyslu i dopravě, musíme umožnit postupný přechod od nízkoemisních variant k plně bezemisním technologiím. Jinak riskujeme, že Česká republika zůstane v této oblasti pozadu,“ sdělil Rafaj. Svaz průmyslu a dopravy proto prosazuje úpravy v čerpání dotací tak, aby po přechodné období bylo možné podporovat i nízkoemisní vodík.

Jedeme dál!

„Přestože v regionech máme svá zastoupení, osobní kontakt je pro mě důležitý. Díky těmto výjezdům získává vedení Svazu přímou zpětnou vazbu od firem a my jsme připraveni jejich podněty zohlednit při jednáních s vládou i na evropské úrovni,“ uzavřel Rafaj.

Roadshow Svazu průmyslu a dopravy tak bude v následujících měsících pokračovat i v dalších krajích, kde bude opět se zástupci firem a veřejné správy hledat cesty jak zajistit konkurenceschopnost českého průmyslu v době zásadních změn.

Vedení Svazu průmyslu na cestách: road show po Česku

Související články