Roadshow Svazu průmyslu: vedení vyráží do regionů, první zástávka Ústecký kraj
Vedení Svazu průmyslu a dopravy vyrazilo do Ústeckého kraje – ten se stal první zastávkou roadshow, která v průběhu letošního roku zamíří do všech regionů.

Prezidenta Jana Rafaje na cestě do krajů doprovodí jednotliví členové Představenstva. Jejich cílem je zjistit aktuální potřeby byznysu na všech úrovních.
Roadshow pro krajích: Ústecký kraj
19. března jsme vyrazili do Ústeckého kraje na první zastávku v rámci naší road show po Česku. A jaká témata nejvíce rezonovala? Odklon od uhlí byl vodící linkou, která provázela vedení Svazu v diskuzi se zástupci významných průmyslových podniků i vedením krajské samosprávy.
Dekarbonizace a elektrifikace nejdou vždy ruku v ruce
Snižování závislosti na uhlí a těžkém průmyslu je v Ústeckém kraji již několik let realitou. Firmy však upozorňují, že pro hladký průběh dekarbonizace je klíčové mít jasně definovanou státní energetickou koncepci s dlouhodobým plánem a konkrétními cíli, kterou bude respektovat nejen současná vláda, ale i vlády budoucí.
Budeme-li konkrétnější, s dekarbonizací úzce souvisí výrazný nárůst spotřeby elektrické energie - její cena je však v Česku dle Eurostatu pro velké spotřebitele pátou nejvyšší v EU. Kompletní elektrifikace s využitím obnovitelných zdrojů energie u průmyslových závodů je navíc extrémně nákladná a ani po jejím dokončení nemusí pokrýt celou spotřebu, což nutí podniky nakupovat elektřinu za vysoké tržní ceny. Jan Rafaj však upozornil, že „rozdíl v ceně není způsoben jen komoditou, ale také daňovými a regulatorními položkami, které energii dále prodražují.“ Svaz průmyslu proto po vládě mimo jiné požaduje, aby snížila výši poplatku na podporu obnovitelných zdrojů pro energeticky náročné podniky a využila evropské prostředky ke snížení nákladů na modernizaci přenosové soustavy.
Není vodík jako vodík
Velkou výzvou v procesu transformace je využití vodíku. Mnoho projektů však naráží na přísné podmínky, které upřednostňují pouze zelený vodík, jehož výroba je zatím v rané fázi a vyžaduje obrovské investice. Jedním z projektů, který kvůli těmto přísným pravidlům neuspěl, byla iniciativa vodíkové mobility v Ústí nad Labem. „Pokud chceme vodík skutečně využívat v průmyslu i dopravě, musíme umožnit postupný přechod od nízkoemisních variant k plně bezemisním technologiím. Jinak riskujeme, že Česká republika zůstane v této oblasti pozadu,“ sdělil Rafaj. Svaz průmyslu a dopravy proto prosazuje úpravy v čerpání dotací tak, aby po přechodné období bylo možné podporovat i nízkoemisní vodík.
Jedeme dál!
„Přestože v regionech máme svá zastoupení, osobní kontakt je pro mě důležitý. Díky těmto výjezdům získává vedení Svazu přímou zpětnou vazbu od firem a my jsme připraveni jejich podněty zohlednit při jednáních s vládou i na evropské úrovni,“ uzavřel Rafaj.
Roadshow Svazu průmyslu a dopravy tak bude v následujících měsících pokračovat i v dalších krajích, kde bude opět se zástupci firem a veřejné správy hledat cesty jak zajistit konkurenceschopnost českého průmyslu v době zásadních změn.
Vedení Svazu průmyslu na cestách: road show po Česku
- road show v Plzeňském kraji
- road show v Olomouckém kraji