Stanovisko k novele horního zákona (nařízení CRMA)
Novela horního zákona z dílny MPO
Hlavním důvodem předložení je adaptace českého právního řádu na nařízení (EU) 2024/1252 ze dne 11. dubna 2024, kterým se stanoví rámec pro zajištění bezpečných a udržitelných dodávek kritických surovin (nařízení CRMA).
Obecným cílem nařízení CRMA je zlepšit fungování vnitřního trhu vytvořením rámce pro zajištění přístupu Unie k bezpečným, odolným a udržitelným dodávkám kritických surovin, mimo jiné podporou účinnosti a oběhovosti v celém hodnotovém řetězci.
Navrhovaný zákon stanovuje institucionální zajištění aplikace nařízení na národní úrovni, včetně určení orgánů s informační povinností orgánů a jednotného kontaktního místa, a upřesňuje jejich pravomoci.
Aplikace nařízení CRMA bude představovat minimální nárůst objemu dosud vykonávané činnosti dotčených orgánů státní správy včetně orgánů plnících funkci jednotného kontaktního místa. Předpokládá se, že tyto činnosti budou zvládnuty v rámci stávajících finančních limitů.
Adaptace právního řádu na nařízení CRMA je navržena pouze tak, aby zajistila plnou implementaci tohoto nařízení, neobsahuje ustanovení jdoucí nad rámec povinného rozsahu adaptace. Proto se s ohledem na potřebu přijetí návrhu zákona co nejdříve kvůli adaptační lhůtě navrhuje požádat Poslaneckou sněmovnu Parlamentu ČR o vyslovení souhlasu s návrhem již v prvém čtení.
Stanovisko SP ČR
Svaz průmyslu a dopravy ČR (SP ČR) žádá větší provázanost úpravy s nařízením CRMA, omezení dvojkolejnosti úpravy a další úpravy k zabezpečení zefektivnění povolování a podpory financování dotčených záměrů.
Za SP ČR opětovně žádáme zvážit, zda je minimalistická transpozice nařízení CRMA nejvhodnější formou dosažení cílů. Nařízení CRMA vzniklo s cílem zrychlení a zefektivnění realizace záměrů získávání (těžby) kritických surovin.
A to jednak zefektivněním povolování záměrů (např. kratšími lhůtami v tuzemské úpravě pro splnění celkových předepsaných lhůt, omezením odvolání a dalšími instituty), jednak finanční podporou takových záměrů (např. obdobou programu Strategické investice pro klimaticky neutrální hospodářství). V rámci transpozice ale ČR nevolí ani jeden způsob kromě formálního stanovení jednotných kontaktních míst.
Celé stanovisko naleznete zde.