Svaz se zapojil do veřejné konzultace k Budoucnosti evropského automobilového průmyslu

Evropská komise připravuje celoevropský akční plán pro automobilový průmysl. Zároveň na konci ledna 2025 spustila veřejnou konzultaci k budoucnosti evropského automobilového průmyslu.

Svaz průmyslu a dopravy ČR vítá iniciativu Evropské komise Evropský akční plán pro automobilový průmysl. Je však třeba zajistit, aby tato iniciativa přinesla skutečně použitelná řešení. EK tak musí urychleně jednat a vyřešit nejnaléhavější legislativní překážky v co nejkratší době, a to s využitím zrychlených postupů, aby nedošlo k neoprávněnému postihu automobilového průmyslu. To sice nevyřeší základní příčiny, ale získá se tím zásadní čas na vypracování komplexních a dlouhodobých řešení.

Jedním z hlavních problémů je nevhodná regulace výkonnostních emisních norem CO2 pro automobily. 

V současné situaci je naléhavě nutné revidovat nařízení o výkonnostních normách CO2 pro nové osobní automobily a nová lehká užitková vozidla. Současné nastavení evropských cílů v oblasti CO2 má totiž významný dopad na automobilový průmysl, konečné výrobce a jejich dodavatele.

Požadavky stanovené v nařízení jsou přísnější, než je evropský automobilový průmysl v současné situaci (stav trhu, klesající prodej automobilů, nedostatek podpůrných opatření, sociální dopady a hospodářská stagnace) schopen splnit. 

Proto je potřeba přijít mj. s těmito konkrétními opatřeními:

  • Posuzování plnění limitů CO2 podle pětiletého průměru. Alternativně by bylo možné zvážit obnovení mechanismu "phase-in".
  • Specifická opatření pro lehká užitková vozidla
  • Včasné přehodnocení nařízení 2023/851 (osobní a lehká užitková vozidla) a 2024/1610 (nákladní vozy a autobusy) s cílem zajistit technologickou neutralitu, využití CO2 neutrálních paliv a uznání úlohy hybridů PHEV v dekarbonizaci
  • Cíle infrastruktury pro alternativní paliva odpovídající ambicím nařízení o CO2
  • Snížení pokut pro nákladní voty a autobusy
  • Motivační systém referenčních hodnot ZLEV, mechanismy phase-in a superkredity pro vozidla s nízkými emisemi.

Zároveň je třeba řešit i další otázky jako metodiku pro posuzování hybridů či chybějící legislativní akty k implementaci EURO 7. Obecně je nezbytné zajistit, aby byly vytvořeny správné podmínky pro zachování konkurenceschopnosti výroby automobilů v EU. EU například musí naléhavě řešit své výrazně vyšší ceny energie ve srovnání se svými hlavními světovými konkurenty.

Celou pozici k veřejné konzultaci naleznete zde.

Související články