Technicoat: Lídr v povrchových úpravách už 25 let
Společnost Technicoat letos slaví významné jubileum – 25 let na trhu. O cestě k úspěchu, expanzi do zahraničí i budoucích plánech jsme hovořili s Martinem Kortusem, CEO Technicoat, který se podělil o klíčové momenty v historii firmy. Jaké byly začátky Technicoat a co stálo za jeho růstem?
Oslavujete 25 let na trhu. Jaké byly vaše začátky a jaké klíčové momenty rozhodly o tom, že se Technicoat stal úspěšnou firmou?
Náš podnikatelský příběh začíná v 80. letech 20 století, kdy Státní výzkumný ústav pro ochranu materiálů (SVÚOM) zakládá pracoviště povrchových úprav funkčními antiadhezními povrchy v bavlnářském podniku Tiba Dvůr Králové nad Labem, údržbářském závodě 22, Slovany. Otec mé manželky Karel tuto firmu na začátku 90 let privatizuje, formou manažerského buy-out. Podnik si s manželkou v letech 1994-1995 vykupujeme od rodiny a dále rozvíjíme služby povrchových úprav partnerstvím s předními chemickými koncerny, formulujícími funkční povlaky, firmou DuPont a ICI (později Whitford Plastics). V dalších letech se nám podařilo proniknout do dodavatelských řetězců přesně obráběných dílců pro těžební průmysl ropy a plynu, kde naše povrchové úpravy slouží jako permanentní suchý lubrikant a antikorozní ochrana pro podmořskou těžbu. Tento moment byl hlavní bod rozvoje naší společnosti. S manželkou prodáváme podnik Slovany a v roce 1999 zakládáme dedikovanou firmu Technicoat, která přesídlila do jihočeských Budějovic, kde jsme v průběhu let vybudovali moderní výrobní areál o ploše 6.000 m2 výrobních a skladovacích ploch.
Kromě toho máte i řadu poboček v zahraničí. Co jste museli překonat při vstupu na nové trhy a co vám pomohlo uspět?
Vstup na nové trhy byl částečně motivován vývozem úspěšného obchodního modelu, fungujícího u nás na nové trhy (naše pobočka v Polsku) a částečně požadavky našich zákazníků, kteří chtěli, aby Technicoat dodával své služby v jiných teritoriích. Takto jsme pro naše klíčové zákazníky vybudovali pobočky v Rumunsku a Indii.
Každý trh má svá specifika, z mých zkušeností je klíčové položit dobré základy společnosti, proto doporučuji vždy využít služeb profesionálních právních kanceláří, které Vám pomohou se zorientovat v dané zemi a jejím právním rámci. Klíčové je také najít správného lokálního manažera, který dostane mandát pobočku řídit. V Indii nám například hodně pomohl i CzechTrade a velvyslanec Milan Hovorka.
V Indii nyní navíc plánujete inkubátor středního managementu. Jaké jsou cíle tohoto projektu?
Indie je obecně dramaticky rostoucí ekonomika. Firma, která neroste tempem 30% YOY je v místním podnikatelském prostředí téměř podezřelá. Indie má výborné školství a produkuje ročně miliony mladých, kvalifikovaných inženýrů a IT specialistů. Jen ve městě Puné, kde působíme, je celkem 20 univerzit! Chceme využít příležitosti, že podnikáme v Indii od roku 2017, známe trh a místní prostředí a myslíme si, že umíme využít dravé pracovní síly, která je v Indii dostupná k poskytování určitých služeb pro naši skupinu vzdáleně, jako například inženýring, controlling, digital marketing, automatizaci atd. Vybrané talenty plánujeme vyškolit v Indii i v Evropě. Podobnou cestou se myslím vydávají i jiné české firmy, působící v Indii.
Technicoat je známý svým důrazem na inovace. Na jaké technologické novinky se nyní zaměřujete?
Naše firma poskytuje službu zušlechťování povrchů funkčními vrstvami, jedná se o nepřilnavé, lubrikační, antibakteriální, antikorozní, dielektrické a další vrstvy. Tato oblast je velmi inovativní, výrobci se snaží v rámci tzv. downsizingu používal levnější vstupní materiály a dohánět funkci povrchovou úpravou. Naše povlaky podporují technologické procesy, které by jinak nefungovaly. Naše aktuální vývojová práce směřuje k dalším validacím Technicoat v oblasti výroby polovodičů v Evropě a zapojení se do výroby baterií. Dále hledáme vhodné náhrady, které by nám umožnily nabízet zákazníkům funkční vrstvy méně zatěžující životní prostředí.
Rádi využíváte podnikatelské mise SP ČR. Jak konkrétně vám pomáhají v rozvoji firmy? Můžete uvést příklad spolupráce, která díky nim vznikla?
Mise organizované SP ČR jsou skvělou příležitostí navštívit obchodní teritoria, o které máte zájem efektivně. Vše je dobře připraveno a vy se nemusíte starat o logistiku a sjednávání schůzek. Je to dobrá příležitost i vidět v praxi práci ústavních činitelů a vlády. Často si lidé myslí, že politici jezdí na tyto mise jako na dovolenou. Opak je pravdou. Jejich program je na misích velmi nabitý. V neposlední řadě jsou mise jsou i výbornou možností, jak se propojit s dalšími českými podnikateli a jejich obchodními modely. Jako příklad máme výstup z poslední mise po Baltských zemích jsme navázali jsme spolupráci s několika zákazníky z Litvy, kteří od nás pravidelně objednávají naše služby a zvažujeme zde otevření obchodní kanceláře.
S jakými hlavními problémy se dnes potýkáte? Je to nedostatek kvalifikovaných pracovníků, dodávky materiálu, energie nebo něco jiného?
Naše procesy jsou energeticky velmi náročné, většina našich povlaků se vypaluje v průmyslových pecích při teplotách 400 C. Čili drahé energie nás velmi znevýhodňují v porovnání s například americkými konkurenty. Chronický nedostatek pracovní síly cítíme v ČR, ale i v sousedním Polsku.
Jaké jsou vaše plány do budoucna? Plánujete další expanzi, nové technologie nebo rozvoj stávajících trhů?
Plánujeme větší přítomnost na trzích východní Evropy, konkrétně Pobaltí a Rumunska. Jednáme o rozvoji naší pobočky v Polsku, celá polská ekonomika roste a my toho chceme být součástí . Nicméně naše hlavní rozvojové plány se budou odehrávat v Indii, kde vidíme nevětší příležitosti k růstu. V oblasti technologií vše směřujeme k růstu produktivity práce a automatizaci , jako ve většině českých výrobních firem, kvalifikaci do oblasti výroby polovodičů a baterií.
Jakou radu byste dali firmám, které chtějí prorazit na zahraničních trzích a uspět v dlouhodobém horizontu?
Jak jsem už zmínil dříve, položit pevné základy firmy s využitím profesionální právní společnosti, mít skvělého účetního, auditora a manažera závodu, kterým můžete věřit.