Výrobky nucené práce: Kompromis dosažen, praxe ale bude složitá

Mario Draghi přichází se Strategií konkurenceschopnosti pro Evropu

Dne 12. března 2024 předložilo BE PRES na jednání COREPER ke schválení kompromisní podobu návrhu nařízení, tak jak byl dojednán na druhém politickém trialogu s Evropským parlamentem dne 4. března 2024. Ačkoliv návrh z pohledu řady ČS a byznysu stále obsahuje některé dílčí nedostatky.

Provádění nařízení zůstává složité a představuje zátěž a náklady pro příslušné orgány i pro podniky. Bude třeba zajistit, aby podpůrné (digitální) nástroje stanovené nařízením, jako je digitální portál nucené práce, který bude obsahovat databázi s relevantními informacemi o nucené práci a pokyny pro hospodářské subjekty, byly připraveny s dostatečným předstihem před vstupem Aby bylo zajištěno, že příslušné orgány a hospodářské subjekty budou připraveny.

Generální ředitel BusinessEurope Markus J. Beyrer to komentoval slovy: "Jde o důležitý krok v úsilí EU vypořádat se s nucenou prací, ale je třeba udělat ještě hodně práce, aby nařízení bylo funkční a účinné. Nucená práce je vážným porušováním lidských práv, které evropský byznys plně odsuzuje. Vidíme významná zlepšení v dohodnutém textu ohledně zefektivnění implementace a zlepšení koordinace, stejně jako zvýšení povědomí a sdílení osvědčených postupů."
Zároveň jsme nadále znepokojeni účinným a efektivním prováděním pravidel, která jsou složitá a znamenají pro hospodářské subjekty i příslušné orgány zvýšené náklady a administrativní zátěž.

Nicméně z návrhu byly odstraněny největší problematické body::

1. Vyloučení ustanovení o odškodnění obětí jako podmínky pro zrušení zákazu vydaného pro produkt vyrobený nucenou prací. Remediace je nyní v návrhu ve formě dobrovolné možnosti pro hospodářské subjekty pro prokázání odstranění nucené práce z dodavatelských řetězců již ve fázi před vyšetřováním, a je i zohledněna v rámci revizní klauzule, pod podmínkou, že pro otázku remediace bude zpracována samostatná analýza dopadů regulace.
2. Odstranění ustanovení prosazovaného EP o vydávání delegovaných aktů Komise, které by identifikovaly specifická hospodářská odvětví v konkrétních zeměpisných oblastech s vysokým rizikem státem vynucované nucené práce a požadavek přenesení důkazního břemene na hospodářské subjekty v těchto případech. Namísto uvedeného je v duchu kompromisu otázka státem vynucované nucené práce zohledněna ve formě samostatné podkategorie v databázi, samostatné kapitoly v připravovaných vodítcích pro hospodářské subjekty, dále jako samostatné kritérium při hodnocení závažnosti a rozsahu nucené práce a také je zohledněna v rámci klauzule nekooperace.
3. Databáze nucené práce bude pod kontrolou Komise, jako zdroje bude možné užít pouze informace od mezinárodních organizací, jako je ILO nebo OSN, či od akademických a výzkumných pracovišť, které se na danou problematiku zaměřují. Nevládní neziskové organizace byly po kritice ČS z tohoto seznamu zdrojů informací vypuštěny.
4. Do návrhu byly začleněny klauzule de minimis, umožňující v případě, že byla nucenou prací vyrobena pouze součástka výrobku, možnost zakázat pouze tuto (vyměnitelnou) součástku, a ustanovení o možnosti dočasného vyjmutí výrobku kritické infrastruktury z volného pohybu na vnitřním trhu, do doby, než hospodářský subjekt odstraní nucenou práci ze svého dodavatelského řetězce. Uvedené by mělo jednak zabránit excesivnímu použití nařízení, a taktéž alespoň částečně ochránit kritické zájmy EU v oblasti výrobků kritické infrastruktury.
5. Pro podporu MSP návrh ukládá ČS zřídit kontaktní místa, přičemž každý ČS může podle vlastního uvážení užít i jiné dobrovolné nástroje.

Hlasování ve výborech EP IMCO-INTA proběhne 20. 3. 2024. Plénum EP pak bude hlasovat ohledně předběžné verze návrhu nařízení v anglickém znění, mezi 22. a 24. dubnem. Následně bude přistoupeno k právně-lingvistickým revizím a překladům. Čistý návrh bude tedy přijímat až nový EP.

Vladimíra Drbalová, poradkyně SP ČR pro mezinárodní organizace a EU

Související články