Nové Doporučení ILO o kvalitě učňovského školství
Delegáti 111. Mezinárodní konference práce přijali dne 15. 6. 2023 Doporučení o kvalitě učňovského školství. Dvouletý proces vyjednávání byl ukončen úspěchem zaměstnavatelů.
Kvalitní příprava, intenzivní spolupráce a argumenty zaměstnavatelů v průběhu prvního kola vyjednání v roce 2022, přinesly své ovoce. Přijatý standard má formu nezávazného doporučení a nezahrnuje problematiku stáží, tak jak požadovaly odbory. Doporučení je pozitivní, pragmatické a praktické. Je to právně nezávazný dokument, který respektuje diverzitu národních systémů vzdělávání a učňovského školství.
Preambule
- celosvětová míra nezaměstnanosti a podzaměstnanosti je i nadále vysoká nerovnost přetrvává a rychlé proměny ve světě práce, jako jsou ty, které z toho vyplývají z výzev souvisejících se změnou klimatu, zhoršovat nesoulad mezi dovednostmi a nedostatek dovedností, vyžadující rozvoj kvalitních učňovských oborů, které poskytují příležitosti pro lidi všech věkových kategorií pro dovednosti, rekvalifikaci a neustálé zdokonalování,
- neustálé získávání dovedností, rekvalifikace a zvyšování kvalifikace přispívá k propagaci plné, produktivní a svobodně zvolené zaměstnání a slušná práce pro všechny,
- zvyšuje se význam kvalitního vzdělávání a odborné přípravy pro všechny a přístupu ke kvalitě celoživotní učení,
- podpora a rozvoj kvalitního učňovského školství může vést k důstojné práci, přispívat k účinným a efektivním reakcím na výzvy světa práce a poskytovat příležitosti k celoživotnímu vzdělávání ke zvýšení produktivity, odolnosti, přechodů a zaměstnatelnosti a splňují současné i budoucí potřeby učňů, zaměstnavatelů a pracovního trhu.
- podpora, rozvoj a poskytování kvalitního učňovského školství může také podporovat podnikání, samostatnou výdělečnou činnost, zaměstnatelnost, přechod k formálnímu hospodářství, vytváření slušných pracovních míst a růst a udržitelnost podniků.
Regulační rámec pro kvalitní učňovské vzdělávání
Členské státy by měli:
- začlenit a podporovat kvalitní učňovskou přípravu do svých příslušných politik vzdělávání, odborné přípravy, celoživotního učení a zaměstnanosti.
- vytvořit regulační rámec pro kvalitní učňovské vzdělávání a kvalifikační rámce nebo systémy, aby se usnadnilo uznávání kompetencí získaných během učňovského vzdělávání. Reprezentativní organizace zaměstnavatelů a zaměstnanců by měly být zapojeny do navrhování, implementace, monitorování a hodnocení rámců, systémů, politik a programů pro kvalitní učňovskou přípravu.
- zřídit nebo určit jeden nebo více veřejných orgánů odpovědných za regulaci učňovského školství, ve kterých by měly být zastoupeny reprezentativní organizace zaměstnavatelů a zaměstnanců.
- zajistit, aby příslušné orgány měly jasně definované odpovědnosti, byly přiměřeně financovány a pracovaly v úzké spolupráci s jinými orgány nebo institucemi odpovědnými za regulaci nebo poskytování vzdělávání a školení, inspekce práce, sociální ochrany, bezpečnosti a ochrany zdraví při práci a veřejné a soukromé služby zaměstnanosti.
- přijmout proces, jehož se účastní reprezentativní organizace zaměstnavatelů a zaměstnanců, pro určení, zda je povolání vhodné pro kvalitní učňovskou přípravu.
Vladimíra Drbalová, poradkyně prezidenta a generální ředitelky SP ČR pro mezinárodní organizace a EU