Unie dovedností jako příspěvek ke konkurenceschopnosti Evropy

trh práce, lidé

Systémy vzdělávání a odborné přípravy v Evropě zaostávají za rychlými technologickými transformacemi a za potřebou dekarbonizace a snížení naší závislosti ve strategických odvětvích.

Svaz pozitivně přijímá Unii pro dovednosti, kterou Komise zveřejnila 5. 3. 2025 a vnímá ji jako další příspěvek na podporu konkurenceschopnosti EU. Unie dovedností je plně komplementární k balíku dokumentů zveřejněných 26. 2. 2025, zejména k Dohodě o čistém průmyslu a také k Akčnímu plánu pro řešení nedostatku pracovních sil a dovedností z března 2024. Definované nedostatky reflektují situaci na národní úrovni a navržená opatření je v souladu s prioritami Svazu.

Řešení nedostatku dovedností a pracovních sil, které brzdí společnosti, je zásadní pro úspěšnou průmyslovou strategii a vytváření kvalitních pracovních míst. BusinessEurope vřele vítá zahájení činnosti Unie dovedností ve stejný den, kdy byl podepsán Evropský pakt o sociálním dialogu. Tato unie dovedností je navržena tak, aby podporovala členské státy a sociální partnery v jejich úsilí lépe sladit vzdělávání a odbornou přípravu s potřebami trhu práce. Správně uznává, že opatření k rozvoji dovedností lidí jsou nejúčinněji přijímána na místní úrovni“. (Markus J. Beyer, generální ředitel BusinessEurope)

Evropa neprodukuje dostatek kvalifikovaných absolventů vysokoškolského vzdělávání a odborné přípravy v současné celosvětové soutěži o talenty, ani neumožňuje lidem zvyšovat si kvalifikaci nebo rekvalifikovat se po celý svůj pracovní život. Nedostatek dovedností je překážkou pro inovace a je základem zpomalujícího růstu produktivity v Evropě a zároveň brání dekarbonizaci

Problém začíná už ve škole

Skóre PISA ukazuje, že výkon 15letých dětí v matematice, čtení a přírodních vědách klesl ve všech oborech a pokračuje v sestupném trendu. Téměř polovina mladých lidí v Evropě postrádá základní digitální dovednosti. A problém pokračuje v odborném vzdělávání a přípravě. Z aktuálně nejrozšířenějších nedostatkových profesí v EU tvoří dvě třetiny řemeslná povolání, která obvykle vyžadují odborné vzdělání a přípravu. Více než polovina nových pracovních míst do roku 2035 bude vyžadovat vysokoškolské vzdělávání. Evropa v současnosti neprodukuje dostatek vysoce kvalifikovaných talentů a potřebuje spojit zdroje ve vysokoškolském vzdělávání, aby více mladých lidí mělo přístup k inovacím, znalostem a dovednostem. Pomalý pokrok při dosahování cílů v oblasti vzdělávání dospělých, jeden z pěti dospělých má potíže se čtením a psaním. Téměř polovina dospělé populace nemá základní digitální dovednosti, přestože je vyžaduje více než 90 % zaměstnání. Přetrvávající gendrové stereotypy ve vzdělávání a v řadě zemí se potýkají s odlivem mozků.

Unie dovedností bude pracovat na několika klíčových akcích:
• Evropský vzdělávací prostor bude řídit společný přístup k rozvoji dovedností, mobilitě ve vzdělávání, kvalitě a začlenění. 
• Akční plán základních dovedností se bude zabývat nedostatečnými výsledky a špičkovými výkony v oblasti gramotnosti, matematiky, přírodních věd a digitálních dovedností
• Strategický plán vzdělávání STEM nastíní vizi, jak zlepšit dovednosti STEM a podporovat kariéru STEM, podpořen revizí Akčního plánu pro digitální vzdělávání a přijetím Plánu budoucnosti digitálního vzdělávání a odborné přípravy. 
• Program EU pro učitele se zaměří na zlepšení pracovních podmínek, školení a kariérních vyhlídek učitelů a školitelů. European School Alliances podporovat lepší přeshraniční spolupráci a mobilitu mezi školami v celé Evropě.
• Evropská strategie pro odborné vzdělávání a přípravu na podporu excelence odborného vzdělávání a příprav. Pakt pro dovednosti bude využíván k dalšímu rozvoji rozsáhlých partnerství pro zvyšování kvalifikace a rekvalifikaci pracovníků v klíčových odvětvích. 
• Práce na evropském diplomu (European degree) jako vlajkové lodi pro kvalitní mobilitu ve vzdělávání bude pokračovat, posílí se evropské aliance univerzit. 
• Přenositelnosti dovedností -dovednosti a kvalifikace budou uznávány napříč EU.
• Pokračovat budou aktivity spojené s individuálními vzdělávacími účty a mikrokredity.
• Sociální dialog je klíčový pro definování a provádění politik zaměřených na podporu rozvoje dovedností pracovníků.

Více informací zde.

 

Související články