Připomínky SP ČR k monitorovací vyhlášce

Monitoring - ilustrační obrázek

Svaz průmyslu a dopravy ČR uplatnil připomínky v rámci mezirezortního připomínkového řízení k návrhu vyhlášky o předkládání informací pro monitorování maloobchodního trhu s elektřinou a s plynem, o způsobu stanovení hodnoty indexu zajištění obchodníka a o poskytování informací o nabídkách dodávek elektřiny nebo plynu porovnávaných srovnávacím nástrojem (monitorovací vyhláška) ze dne 25. 3. 2025.
        
Novela energetického zákona (LEX OZE III) značně rozšiřuje monitorovací povinnosti Energetického regulačního úřadu. Návrh vyhlášky tuto skutečnost reflektuje a nově bude úřad monitorovat stav hospodářské soutěže na maloobchodním trhu s elektřinou a plynem včetně jeho transparentnosti, dále úroveň maloobchodních cen elektřiny a plynu, uplatňované smluvní podmínky včetně omezujících nebo nepřiměřených smluvních podmínek a smluvních pokut, a též nabídky tzv. dynamických a kvazidynamických smluv. 

Návrh vyhlášky dále stanovuje povinnost obchodníků s elektřinou nebo plynem a výrobců elektřiny nebo plynu, kteří mají minimálně 1000 odběrných míst zákazníků připojených na hladině nízkého napětí nebo s roční spotřebou plynu do 630 MWh, předkládat úřadu informace o svém portfoliu odběrných míst za období uplynulého kalendářního čtvrtletí.

Stanovisko SP ČR

Svaz průmyslu a dopravy ČR požaduje zásadní redukci údajů požadovaných návrhem vyhlášky tak, aby rozsah odpovídal zákonnému zmocnění, zákonem sledovanému účelu a rozsahu povinností stanovených zákonem účastníkům trhu. Svaz se nemůže ztotožnit s výkladem ERÚ, že monitoring stavu hospodářské soutěže je to samé co monitoring maloobchodního trhu nebo monitoring až na úrovni dílčích smluv se zákazníky

Předložený návrh působí spíše jako obdoba elektronické evidence tržeb pro oblast dodávek elektřiny a plynu zaměřenou nejen na tržby, ale i na veškerá smluvní ujednání. Případná adaptace IT systémů obchodníků a samotná implementace by byla časově náročná a přinesla vysoké finanční náklady, které by v konečném důsledku byly přeneseny na koncové zákazníky. To je pro SP ČR nepřípustné, jelikož by tím byla ještě víc ohrožená konkurenceschopnost českého průmyslu vůči zahraniční konkurenci. 

Svaz navíc požaduje prodloužit přechodné ustanovení tak, aby lhůta na implementaci činila alespoň 6 měsíců před počátkem prvního měsíce, za který má být reportováno.

Celé stanovisko naleznete v sekci Ke stažení ⇣⇣⇣

Související články