Stanovisko k balíčkům OMNIBUS I a II
V rámci balíčku Dohody o čistém průmyslu (Clean Industrial Deal) byla zveřejněna i sada návrhů na převážně administrativní zjednodušení. Jedná se o tzv. omnibusy.
OMNIBUS I
Svaz průmyslu a dopravy ČR považuje obsažené návrhy za nezbytné minimum, které je třeba přijmout. Přesto stále shledáváme významný prostor pro další zjednodušení, omezení až úplné zdobrovolnění těchto mechanismů.
Mechanismus uhlíkového vyrovnání na hranicích (CBAM)
Návrh posouvá prahovou hodnotu z hodnoty 150 eur na hmotnost 50 tun dovozů ročně, posouvá řadu termínů a upravuje metodiky výpočtů.
Svaz průmyslu a dopravy ČR hodnotí posunutí současné absurdně nízké hranice a snížení administrativy pro řadu dovozců je krok správným směrem. Reaguje to na první zkušenosti firem s reportingem, stejně tak na požadavky byznysu o nereálnosti některých lhůt. Stále nicméně není řešena funkčnost systému jako celku, což je největší slabina navržených administrativních změn.
“Výrobce ze třetích může pomocí záruk původu do EU vyvážet tu emisně nejčistší část své produkce, ale náklady na ni si rozloží do celého portfolia. Podniky v EU tuto možnost logicky nemá a musí řešit emise celé své produkce. To je problém zejména pro konkurenceschopnost na mimoevropských trzích, kdy s nástupem CBAM bude končit příděl bezplatných povolenek. Svaz ve svých Evropských prioritách volal a nadále požaduje např. po nevyřazování povolenek za export, ale toto opatření Komisí navržené nebylo,” říká Bohuslav Čížek, ředitel sekce hospodářské politiky SP ČR.
Taxonomie
Svaz průmyslu a dopravy ČR vítá deklaraci o revizi a zjednodušení principu Do Not Significantly Harm a vnímáme pozitivní posun vůči problematickým pracovním návrhům na obsahové úpravy od Platformy pro udržitelné finance, které SP ČR kritizoval ve veřejné konzultaci EK. Jsme ale přesvědčeni, že cílový stav by měl být více ambiciozní. Aplikace pravidel taxonomie by měla být co nejméně limitující pro využití z hlediska podpory projektů firem, určitě by neměla být striktním kritériem. Svaz je nadále toho názoru, že by EK měla změnit doplňkové delegované akty a posunout termíny „přechodnosti“ o 20 let u jaderných technologií a o 5 let u zdrojů na zemní plyn.
Celá pozice k balíčku OMNIBUS I (verze k 28. 3. 2025) je dostupná zde.
OMNIBUS II
SP ČR vítá snižování administrativní zátěže spojené s veřejnou podporou. Tato zátěž ale musí být snižována plošně, bez ohledu na velikost podniků a investic.
Zjednodušení podávání zpráv je velmi důležité. Doufáme, že se podaří proklamované změny prosadit. Zároveň ale nesmí dojít k zastavení snah o případnou další redukci administrativy.
Vítáme možnost využití prohlášení řídících pracovníků namísto výroků auditora i snahu o zjednodušení a standardizaci pravidel na úrovni implementačních partnerů/poskytovatelů.
Zároveň upozorňujeme, že avizovaných ušetřených 200 mil. € na administrativních nákladech je velmi optimistickým předpokladem, v praxi si nelze představit, že by administrace programů klesla např. na ¼ a žadatelé nebo správci programu by mohli propustit ušetřenou pracovní sílu.
Celá pozice k balíčku OMNIBUS I (verze k 28. 3. 2025) je dostupná zde.