Svaz připomínkoval návrh zákona o výzkumu, vývoji, inovacích a transferu znalostí
Z návrhu zákona:
- Současný Zákon č. 130/2002 Sb. byl dosud dvaadvacetkrát novelizován. Jednotlivými novelami byly řešeny pouze dílčí aspekty.
- Návrh zákona má ambici řešit následující oblasti:
- Chybějící nástroje podpory inovací
- Chybějící provázanost koncepčních dokumentů pro oblast výzkumu, vývoje a inovací (dále jen „VaVaI“)
- Nedostatečně přehledné členění výdajů na výzkum, vývoj, inovace a transfer znalostí
- Nevyhovující způsob rozdělování prostředků účelové podpory a nedostatečné hodnocení programů účelové podpory
- Absence přenositelnosti projektů
- Administrativní náročnost a absence jednotného prostředí pro administraci účelové podpory
- Centrální zajišťování mezinárodní spolupráce ve výzkumu, vývoji, inovacích a transferu znalostí
- Absence veřejnoprávního režimu u účelové podpory
- Neadekvátní (nedořešený) vztah Grantové agentury České republiky a Technologické agentury České republiky ke státním orgánům vykonávajícím státní správu
- Absence legislativního ukotvení zásad etiky ve výzkumu, vývoji, inovacích a transferu znalostí
- Absence legislativního ukotvení rozvoje lidského potenciálu a rozvoje kariéry vědeckých pracovníků
- Nedostatečná legislativní úprava otevřené vědy a přístupu k údajům z výzkumu
- Nedostatečná legislativní úprava bezpečnostních zájmů státu ve výzkumu, vývoji, inovacích a transferu znalostí
- Nedostatečné legislativní podmínky pro transfer znalostí
- Nedostatečná propagace a popularizace výzkumu, vývoje, inovací a transferu znalostí
Stanovisko Svazu průmyslu:
- Svaz průmyslu a dopravy ČR dlouhodobě prosazuje modernizaci legislativy v oblasti výzkumu, vývoje a inovací (VaVaI).
- Předložený návrh zákona reaguje na některé hlavní požadavky Svazu, některé však opomíjí nebo nepřináší vhodné provedení pro praktické využití. Materiál rovněž obsahuje řadu nejasných a neúplných definic či zavádí některé nadbytečné prvky.
- Připomínky Svazu řeší hlavní problematické body a navrhují dle Svazu jejich nejvhodnější úpravu.
- Zejména jde o absenci reprezentace podnikového výzkumu, zavedení testbedů a sandboxů, definici inovací, délku hodnocení, návrh integrovaného prostředí pro administraci či Národních priorit orientovaného výzkumu.
Celé stanovisko zde.